بررسی سیر تحول نقش هارپی در هنر ایران (از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر)
نویسندگان
چکیده مقاله:
هارپی بهعنوان مخلوقی ترکیبی، قدمتی طولانی در هنر ایران دارد و باید خاستگاه آن را در هنر پیش از تاریخ جست. این نقش بهعنوان موجود ترکیبی انسان- پرنده، با اساطیر کهن گره خورده است و در گذر زمان، در فرم مشخص و مفاهیم متفاوت استمرار یافته است. هارپی را در دوران پیش از تاریخ، حامل مردگان به جهان دیگر تصویر میکردند که در دوران تاریخی با مفاهیم اسطورهای پیوند خورد و در دورۀ اسلامی با مفاهیم قدسی متمایز شد. در دوران معاصر نیز جدا از مفاهیم سنتیاش با ذهنیات هنرمندان درآمیخت. این مقاله بر آن است تا به بررسی نقش هارپی و سیر تحول آن در هنر ایران بپردازد. تحقیق پیش رو به روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای با استفاده از منابع مختلفی صورت گرفته و از سایتهای معتبر همچون سایت موزۀ متروپولیتن در کنار تورق بیش از پنجاه جلد کتاب در باب هنر ایران، برای دستیابی به مجموعهای از تصاویر هارپی بهره گرفته شده است. از آنجا که نقش مزبور، در هنر معاصر یکی از معرفهای هنر سنتی است، نیاز به ریشهیابی و آشنایی با مفاهیم آن احساس میشود. نتیجۀ مقاله نشان میدهد نقش هارپی با حفظ فرم اصلیاش، در دورههای مختلف مفاهیم متغیر را عرضه میدارد؛ اما بهواسطۀ جوهرۀ وجودیاش (انسان-پرنده) همواره با مفاهیم معنوی و آسمانی در ارتباط است.
منابع مشابه
بازخوانی و بازشناسی ساختار و سیر تحول تاریخی محله امامزاده جعفر (ع) یزد تا پیش از تغییرات دوران معاصر
شهرهای تاریخی مشحون از آثار و لایههایی هستند که در گذر زمان به تدریج در زیر لایههای جدید پنهان گردیده یا در اثر عوامل مختلف، در معرض فرسایش و دگرگونی قرار گرفتهاند، اما با این وجود، قصۀ شکلگیری هستههای تاریخی شهرها و عناصر مهم و شاخص آنها در همین لایهها مضبوط گردیده است. معمولاً در روند حفاظت عالمانه از شهرهای تاریخی جهان سعی میگردد از آثار و لایههای تاریخی شهرها به نحو شایستهای صیانت گ...
متن کاملگونهشناسی و سیر تحول پشتبندها از ابتدا تا انتهای دوران تاریخی در معمــاری ایــران
دیوار پشتبند به عنوان یک سازة بنایی، نقش مهار نیروی رانشی دیوار اصلی را به عهده دارد. این عنصر معمارانه از سالیان دور، در بناهای مسکونی و غیرمسکونی، به شیوهها و انواع مختلف استفاده شده است. در این راستا شواهد باستانشناسی، تنها شاخص معتبری هستند که میتوان با رجوع به آنها از پیشینة دیوارهای پشتبند به صورت ضمنی آگاه شد. اینکه اولینبار در چه بنایی و کجا استفاده شده مشخص نیست، درجایی هم به صرا...
متن کاملواکاوی رویارویی دیالکتیکی پارادایمها در تاریخ هنر غرب (از رنسانس تا آغاز دوران مدرن)
تاریخ زنجیرهای بدون گسست است که سیال از عصری به عصر دیگر گذر میکند. در این گذار پارادیمهای غالب و نیز برآیند تلاشهای هنری وابسته به آنها تغییر میکنند. هنر برآمده از این فرایند دیالکتیکی، همبستگی آشکاری با تحولات فلسفی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عصر در آستانه ظهور دارد. این پژوهش در پی بررسی رویارویی پارادایمها در اندیشه غرب پس از رنسانس و پیجویی تاثیر این جدال بر شکلگیری مکتبهای ه...
متن کاملباغ ایرانی از منظر پوپ (شرح و تحلیلی بر مقاله «باغها» در مجموعه «سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز»)
«آرتر آپم پوپ» و همسرش «فیلیس آکرمن» از محققان و هنرشناسان نامی معاصر بوده که در خصوص هنر ایران آثار متعددی تألیف و منتشر کرده اند. معروف ترین و مهم ترین این آثار مجموعه دانشنامه 16 جلدی با عنوان «سیری در هنر ایران (از دوران پیش از تاریخ تا امروز)» است که در سال 1977 م. به زبان انگلیسی منتشر شد. از آن زمان به عنوان یکی از منابع پایه در مطالعات تاریخ معماری ایران مورد استفاده محققین قرار گرفته ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 22 شماره 1
صفحات 53- 67
تاریخ انتشار 2017-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023